Slávek Šámal – Cybermuff

Beyerdynamic Opus 69

, 22. listopadu, 2009, sekce Testy

opus69_bg_01Tak jsem potřeboval rozmnožit své zásoby live mikrofonů (v tomto případě pro akce s akustickým triem) a jako obvykle do košíku v německém web shopu přihodil klasické Shurky 58. Pak mi to ale nedalo a dotázal se Safy v Audiopro, jestli by mi něco nedoporučil. Jeho doporučení bylo zkusit Beyerdynamic Opus 69. Po přečtení pár testů na internetu jsem zrušil objednávku Shure a naopak objednal první kus Opusu 69 na zkoušku.


Nebudu dlouho napínat: druhý den jsem objednal pár dalších. Jelikož mne mikrofon příjemně překvapil, dovolím si jej krátce doporučit i vám… Opus 69 je klasický zpěvový dynamický mikrofon s excelentním průběhem a velmi dobrou odolností vůči zpětné vazbě. V CZ obchodech se dá sehnat od cca 3900 do 4400. Verze 69 S je s vypínačem, takže je o něco dražší. Základním srovnávacím etalonem byly mikrofony Shure (ale i další…), které vlastním (nebo vlastní moji známí). Zkoušeli jsme mikrofon proti SD565, SM58, Beta 58 a dalším. Testování proti sérii PG a dalším podobným nemá smysl ani zmiňovat. Testoval jsem to i proti pár levným mikrofonům východoasijské produkce, rozdíl byl mílový… Samozřejmě pokud ve vaší kapse cinká více peněz, můžete zkusit dražší typy, např. dobrý Audix OM-5 aj., ale ten je za jinou cenu.


opus69_bg_01Jedna, dva, jedna, dva, zkouška mikrofonu… Co se mi osobně na mikrofonech Opus 69 líbí, je barva. Při zpěvu přes tento mikrofon jsem zničehožnic měl pocit, jako bych měl roztaženější hrdlo, byl rozezpívanější. Všechny hlasové rejstříky byly čisté, s jakoby sametovou či medovou příjemnou barvou. Po přepnutí na Shure jsem byl zase u úplně normálních mikrofonů s trochu tvrdým podáním a omezenějším rozsahem. Ani jeden z konkurenčních testovaných mikrofonů nepodal hlas s takovou dynamikou a zejména s takovou příjemnou barvou. Když jsem dal mikrofon vedle svých shurek, zjistil jsem, že reakce na Harmony-Centralu i v dalších zahraničních testech (ale např. i český časopis MusicStore píše to samé) nepřehánějí a že naše názory jsou v podstatě totožné. Rozhodně pro můj hlas to byl obrovský rozdíl a jen těžko se mi popisuje ten pocit ? největší rozdíl cítí ten, kdo přes ten mikrofon zpívá, ale slyšel to z přítomných každý. Reakce tedy byly podobné: jeden další jsem hned prodal (což znamená, že budu hned muset dokoupit další, ne že bych se jich zbavoval :-), další reakce byly vesměs takové, že vlastně proč neprodat stávající mikrofony a nekoupit tohle, další známý si ho hned vypůjčil na akci… Prostě takové jednoznačné reakce jsem nečekal ani od sebe, ani od známých. Jestli se tedy potřebujete prořvat kapelou, bude možná užší Shure na místě. Jestli ale máte chuť zpívat písničky, kde si chcete vychutnat nuance v hlase, cítit to, jak vám hlas reaguje, užít si perfektně vyvážených měkkých středů s nádhernou barvou, zkuste Opus 69!

Zejména pokud máte kvalitní PA bedny, kde nemáte problémy s fázovými a frekvenčními posuny v oblasti dělících kmitočtů důležitých pro správné podání hlasu (třeba u jednodušších pasivních výhybek), mohl by vás Opus 69 oslovit, protože zejména tam uslyšíte to, o čem píšu. Odolnost proti zpětné vazbě je díky superkardioidě výborná, mikrofon má rád zpěváky, kteří vědí, jak na mikrofon zpívat (úhly, vzdálenosti). Frekvenční rozsah je širší, než u Shure (má i víc basů), mikrofon není uječený, je to vyvážený přenos v celém požadovaném pásmu. Samozřejmě netvrdím, že jsou Shury špatné, koneckonců také svoje neprodávám, jenom jsem potěšen jiným mikrofonem, který může být pro řadu aplikací i vhodnější, než to, co je skoro standardem na našich pódiích.




Musím na závěr poděkovat Safovi z Audiopro, kterážto firma je distributorem Beyerdynamic, že mi dal dobrý tip, i když mne to stálo zase pár tisíc… Fakt to za to stojí.