Slávek Šámal

Číňani nás umlátí čepicemi a LesPauly

, 22. Listopad, 2009, sekce Testy

china_lespaul13_aObčas můžete na netu narazit na lákavou nabídku kytar z Číny. Prodejce, který se obvykle skrývá za neprůkaznou identitou nabízí repliky značkových kytar za zlomek ceny. Také jsem se na podobnou stránku dostal, prohlížel fotky a nakonec neodolal. Napsal jsem mu, jestli skutečně může vyrobit repliku Les Paula Johna Sykese a ať mi pošle skutečné fotky svých kytar a ne fotky originálů. Odpoveď z Číny na sebe nedala dlouho čekat: že na fotkách jsou skutečně jejich produkty, ale že zrovna Sykesův model skladem není, ale ať si vyberu ze skladové nabídky na zaslaném odkazu a že jsou kytary z perfektního dřeva. Nabídka zahrnovala SG, LesPauly, Stratocastery a další. A také neustálé ujišťování, že on je „dobrý člověk a nebudu s ním mít žádné problémy“.

Váhal jsem docela dlouho, ale nakonec zvědavost zvítězila. Připravil jsem se na to, že o peníze, zaslané na neznámý účet přijdu nebo že za peníze přijde překližková hračka pro děti. Ale říkal jsem si, že ta zvědavost je tak velká a zkušenosti kolegů ze světa tak pozitivní (koneckonců se podívejte na YouTube, je jich tam řada), že jsem mu napsal, kam to budu chtít, že k tomu chci kufr a chci model LesPaul Supreme. Přišel mi mail, kam mám poslat peníze a pak už jsem čekal. Kytara měla z Činy přiletět za týden – to je úžasná rychlost. Kusová cena takové zásilky není při této rychlosti nejnižší, ale pořád byla cena dobrá.

Po týdnu čekání jsem znervózněl. Žádný mail, na stránkách jsem měl objednávku označenou jako „pending“, na maily nikdo neodpovídal. Říkal jsem si, že je to tak, jak jsem čekal a je to 100% ztráta, ale hlavně že jsem to neřekl manželce, aspoň nebudu za blbce. Nicméně jsem napsal ještě další nabuzený mail (jako kde to vázne). Kupodivu přišla odpověď „klid, vydrž, děláme na tom, za chvíli to tam máš“. A skutečně za další 3 dny přišel dopis z celnice: máte tady zásilku, přijďte si jí proclít. Nervózně jsem polystyrénový obal, dokonale přelepený, rozbalil hned v autě. Už kufr vypadal jak originál. A vevnitř byl Gibsonu Les Paul Supreme na první rychlý pohled originální.

china_lespaul13_b

Tak to by byl takový zkrácený příběh, detaily raději nechtějte. A už vůbec mi nepište, že chcete kontakt na výrobce nebo prodejce. Fakt si ho vygooglete sami, pokud jste si jistí, že ho chcete najít. Je to pirátská kopie, nehodlám odkazy a kontakty na ně šířit. Koupil jsem si to pro sebe, ze zvědavosti, ale neřeknu kde, notabene jestli to správně chápu, tak se ty weby a shopy z pochopitelných důvodů často mění a mizí. V Číně jsou podle mých informací dvě továrny, které vyrábějí podobné kvalitní repliky / kopie. Cena může být při osobní návštěvě v Číně výrazně lepší, ale sami prý nenajdete žádný způsob, jak tam tyto kytary sehnat. Musíte sehnat Číňana, který vám to řekne. Při objednávce přes web si musíte připravit tak 300 USD za kytaru, 80 za kufr a 120 za dopravu. Je to dost, ale podívejte se níže 😉


Čínský LesPaul Supreme v kufru:

china_lespaul10_b


Když tuhle kytaru uvidíte poprvé, řeknete: hele, originál.

china_lespaul4_b

Snímače měly na sobě igelit, ze kterého je jasné, že jsou to přece originální Gibsony. Pro provoz ho sundáte a máte normální PAFka. V provozu jsou to obyčejné mizerné keramické kopie PAF a je dobré je vyměnit (nebo minimálně vykoupat ve včelím vosku, protože proti napískávání nejsou vůbec imunní):


Hlava i celé provedení může skutečně z jednoho metru působit jako originál – kupec, který nezná originál může snadno naletět. Vše je provedeno „skoro“ jako u originálu.

china_lespaul6_b

Fotil jsem to bleskem ve tmě, jsou tam odlesky, ale skutečně je to pěkná práce.

china_lespaul8_b

Jestli jste na pohybách, tak na zadní straně máte samozřejmě vyraženo „Made in USA“ a fiktivní sériové číslo. Mechaniky nejsou tak přesné, jako originál, ale ani ten nápis Grover na nich nechybí. Po seřízení jsou použitelné, Sperzel to ale není.


Kufr jsem nechtěl černý. Přišel mi hnědý, tady vypadá divně (blesk dělá svoje), ale je velmi dobře vyroben. Vypadá fakt podstatně líp, než kufry za 2000 v obchodě. Černé polstrování uvnitř bylo bezchybné a kvalitní.


Pokud nevíte, co je to „Les Paul Supreme“, tak se podívejte na zadní stranu:

china_lespaul7_b

Že nevidíte žádné otvory a kryty potenciometrů a přepínače snímačů? Velmi správně.

Model Supreme je v podstatě nejvyšší řada Gibsona pod Custom shopem a stojí včetně kufru cca 3500 Eur, tato alpská bílá je gibsonův model roku 2007.


Jaký je zásadní rozdíl mezi normálním Les Paulem a Supremem? Zatímco u normálního máte tělo z mahagonu, na něm je javorová deska, Supreme pracuje s komůrkovým tělem. Mahagon, do kterého jsou řezány otvory pro snímače, potenciometry, konektor a kabely je v tomto případě uzavřen do javorových ozvučných desek z obou stran. Aby ale ozvučná deska fungovala a celá tato šaráda měla nějaký smysl, musí být minimálně narušena otvory. V horní desce máte chycenou kobylku, jsou v ní chycené snímače a udělány otvory pro snímače. Toto moc nezměníte. Spodní deska je tedy ideální pro tu druhou nenarušenou ozvučnici. Z fotky to není moc patrné, ale i tato deska je klenutá – a to jak na originálu, tak na čínské replice. Skutečně se to na rezonanci nástroje podílí dost podstatně.


Asi vás napadne, jak se mění snímače a potenciometry, když se dovnitř nemůže. Ano, je to o nervy. Ale mám už tři výměny za sebou. Vyndat to jde, to prostě povolíte všechny potenciometry a jack a vytaháte otvorem pro kobylkový snímač. Při návratu zpět si musíte nejprve protáhnout provázky/nitě z otvorů pro potenciometry do prostoru pro snímač, navázat je na potenciometry a jack a připravenou elektroniku na nich tahat zpátky na místo – tedy každý potenciometr do svého otvoru. Napadá mne slovo „porod“, ale to není přesné, pupeční šňůra se sice také motá, ale na tohle nemá. Určitě se vám nejprve párkrát stane, že se vám zamotají do sebe provázky, pak zase kablík k jedné tónové cloně se zamotá přes hlasitost druhého snímače… Zabijete tím dost času, než přijdete na způsob. Kdyby se draci nejlíhli z vajec, řekl bych, že se jedná o porod devítihlavého draka. Ještě mne to čeká, budu ještě experimentovat se snímači, ale myslím, že už mám praxi. Originál má o něco větší otvor za jackem, dá se dost práce udělat tudy, u čínské verze jim stačil malý otvor – asi mají malé prstíky.


Kytara nebyla vyrobena špatně: v českých obchodech seženete horší i mnohem dražší (ale někdy i levné dobré). Pražce byly docela rovné a v pohodě hratelné (normální standard), ale to mi nezabránilo udělat precizní leveling pražců, napustil jsem hmatník olejem (byl zbytečně až moc suchý a taky příjemně ztmavl) a udělal další úpravy. Postupně jsem tedy připravoval kytaru na to, že si jí zařadím do arzenálu. Snímače  jsem použil Seymour Duncan Jazz u krku a SH-10 Full Shred u kobylky.

Tak jak se vám líbí? Dobrá, že jo? Takže asi z toho poznáte, že nějak moc experimentu a risku nelituji. Už jsem na ní leccos odehrál, docela pohoda.


Abych tedy shrnul svoje poznatky:

– kytara má odchylky oproti originálu, ale celkově se drží blízko. Profil krku je skutečně Les Paul, rozměry také. Když jsme jí dali vedle originálu les Paul Standard, vypadalo to na první pohled i v tomto srovnání jako originál

– drobné nedostatky ve výrobě jsou, ale celkově musím říci, že slušná práce

– snímače nic moc. Dávají se i na jiné podobné modely, je na nich napsáno Epiphine. Ty je potřeba vyměnit, aby nebyla kytara zbytečně degradována

– mechanika nevypadá jako doživotní. Kvalita chromu nebude asi nejvyšší, ale to je můj pocit. Aspoň bude mít dřív patinu…

– Grover ladicí mechanika je v originálu lepší. Nicméně tato je celkem použitelná. Čínani vyrábí i standardní Les Pauly, kde kopírují mechaniku Kluson a to je mnohem horší.

– hmatník je napuštěn pro lepší imitaci ebenu, ale eben to asi fakt není. Ale není špatně proveden. Perleť je vložena správně. Pražce nejsou lemovány korunkou z umělé hmoty, jsou zakončeny normálně, další drobný rozdíl.

– koruna výztuhy krku má jiné zakončení než na originálu

– ladí dobře, krk je rovný, oktávy snadno nastavitelné


Celkově tedy vidíte, že mi tady asi zůstane ve sbírce, líbí se mi. A asi jí budete mít občas možnost potkat na mých koncertech. Na mého oblíbeného starého Strata sice nemá, ale je to hratelný nástroj. Řada majitelů podobných kytar píše, že se nakonec tyto čínské kopie staly jejich oblíbenými a často hranými – a to i když mají ve sbírce originály a spoustu jiných kytar. Můžete narazit na mizernou kvalitu, ale to všude. Ta moje je prostě normálně hratelná slušná kytara, která vypadá jako originál.


Informace pro kupující: jak rychle poznáte falešného LesPaula Supreme

V diskuzích po světě jsem už našel pár skutečných případů, kdy byly tyto čínské kytary prodávány – a prodány jako originál. Takže pozor na to. Ty kytary mohou být velmi dobré, dokonce v jednom případě dotyčný člověk sice nakonec zjistil, že je to čínská kopie, ale přesto si jí za 750 dolarů koupil, protože byla skvělá.

orig_hlava_b

Na obrázku nahoře vidíte hlavu originálního Supreme LesPaula. Moje fotky výše jsou technicky horší kvůli osvětlení, vypadá to v reálu ale velmi podobně. Porovnejte si ale to, kde je na originálu písmeno G a podívejte se na fotku nahoře. Je o malý kousek posunuto.


Vlnovka hlavy je o něco málo výraznější. Když se podíváte na mojí fotku, tak uvidíte, že ta vlnovka na mé kytaře spíše kopíruje normální Les Pauly (porovnávali jsme). Supreme by jí měl mít o málo zvýrazněnější – zvednutou.

orig_supreme_b

Tohle je originální Supreme!

Vidíte tmavší hmatník, ale to po napuštění hmatníku nemusí být tak průkazné na první pohled. Podle podobné fotky z inzerátu to prostě nepoznáte. Musíte tedy v případě zájmu vzít Gibsona do ruky a nenechat si ho poslat na základě podobných fotek.


Můžete mít řadu indicií – podložku pod jackem, trochu jiný chrom, drobné odchylky, ale přeci jenom pokud kupujete prvního, nemusíte to mít až tak v oku.


Jako nejrychlejší kontrolu tedy doporučím sundat kryt matice výztuhy krku. Ta určitě nebude v provedení podle Gibsona, provedení čínské verze poznáte na první pohled i když jste nikdy neviděli originál. To je totiž skryto a tak je to provedení přeci jenom hodně jiné. Nemám tady zatím žádnou fotku, je to dost utopeno a také musím nejdříve nafotit originál Gibsona, ale podle toho kopii určitě poznáte.


Staré známé pravidlo říká: nejseš-li si 100% jist, nekupuj. i když tě prodejce 100x přesvědčuje, že je to fakt originál. U investice za 50 tisíc by to obzváště mrzelo (za 3500 Eur Supreme koupíte v obchodě, kde budete mít garanci původu, ale možná vám někdo nabídne Supreme za jedinečnou cenu, protože nutně potřebuje ještě teď moc peněz a tak by vám dneska kytaru prodal se slzou v oku za 45… a už jsme u toho…). Neriskujte. Nespěchejte. Dokud si nejste jisti, nekupujte.


Na druhou stranu musím říci, že já jsem si tenhle padělek koupil: s vědomím, že je to padělek. Za cenu, která je adekvátně nízká. A jsem spokojený.


Ať vás ale ani nenapadne na základě předchozích řádků vymyslet svinstvo typu „tohle nečetl každý, koupím to v Číně na kšeft, lidi jsou blbí a nepoznaj to“. To je jednak podvod s určitou trestní sazbou, ale hlavně byste si zasloužili tím Les Paulem namlátit. A pořádně.


Berte tedy předchozí řádky nejen jako informaci o tom, co se v Číně dělá, ale také jako varování pro případné kupce: pozor, v Číně se dostali na kvalitu, na kterou vás může někdo nachytat. Proto jsem uvedl pár znaků, jak poznat falzifikát. Ale oni nevyrábějí jen Les Pauly, tak opatrně při nákupu všech dražších kytar.


Takže galerie fotek čínského a originálního Les Paul Supreme: