Slávek Šámal

Jeff Beck a jeho vybavení

, 21. Prosinec, 2009, sekce Kytary, kytaristé a aparáty

beck2Tak jsem k sobě na chvíli umístil video z koncertu Jeff Becka v rámci Jazz festivalu v Montreux 2001. Prostě jsem nemohl ho tam nedat…. v České televizi na Becka člověk tak často nenarazí, o Nově ani nemluvě, ale ani MTV nebo Stanice O nedávného držitele ceny Grammy zrovna nepouštějí každý den… Berte to jako instruktážní záležitost, záběry jsou natolik detailní a zvuk natolik čistý, že nejeden kytarista může spolknout trsátko… Jak říká Jimmy Page (a taky já): „On je asi úplně nejlepší…“.

V současné chvíli je ke stažení závěr koncertu – Beckova verze slavného A day in the life, aneb Beatles v písních a obvazech…. Má to 52MB, připravte se na delší stahování, ale myslím, že to za to stojí. Pro download klikejte zde:

Jeff Beck video

A ještě pár detailů k vybavení – pokud budete chtít konkurovat:


beck2U Jeff Becka je to dost jednoduché: Fender Stratocaster na zakázku od Fendera, ale pozor – aktuální signované modely z továrny mají slabší krk, než má ten Beckův (trochu mi to připadá, jako starší CBS modely – učiněná kláda, ale Beck říká, že ne každé dítě má tak velkou ruku jako on a proto se s Fenderem dohodli, že nové signované modely (po roce 2000) budou mít slabší krk – mělčí C profil. Pokud chcete stejné dřevo, jako má Beck, hledejte starší modely…


beck1Vlastní kytara je vybavena novými keramickými noiseless snímači Fender – nikoliv tedy Lace Senzory, jako při turné ke Guitar Shopu. Páka je normální Fender na dvou břitech, navíc jsou pouze LSR roller nuts – válečky pro bezproblémový pohyb strun na hlavě kytary, na prvních 3 strunách zdvojené. Prostě nic zcela mimořádného. Na dotaz, jak to dělá, že se mu kytara nerozlaďuje, Beck odpovídá „A kdo vám říkal, že se nerozlaďuje?“ Struny používá běžně devítky (kdysi snad i 11 a 12), podlaďuje o půltón, struny dává tak nízko, jak to jen jde. Nejtlustší E je 0,48 nebo 0,50. Pružiny v páce má jen dvě…


Aparát je také nesmírně jednoduchý – Marshall DSL 50W, v podstatě je řadou DSL/TSL nadšen a říká, že je to nejlepší, co kdy Marshall udělal. Dříve hrál i na komba Fender (Fendery Twin a Princeton za sebou, kdy jedno je přepínatelné jako zkreslovač). Takto hrál v době Guitar Shop (ale na koncertním turné měl tehdy Marshalla s předřazenou krabičkou) a říká, že to byla dost dobře použitelná sestava, dneska mu stačí Marshall… Kytary nejraději nahrává u sebe doma, kde má mixpult, jednoho Neumanna a Lexicon LXP-1 a tvrdí, že mu to hraje líp, než z jakéhokoliv velkého studia.


No asi je to z předcházejících řádků jasné – u Becka není žádné tajemství v aparátech a kytarách, je to v jeho hlavě a rukách. Abych nezapomněl – nehty na levé ruce si raději moc nestříhá, protože hraje prsty, říká, že pokud si je ostříhá, tak je to velmi bolestivé..:-)


Zajímavou postavou, která se v jeho kapele objevuje, je Jennifer Batten, kterou určitě spousta lidí zná z působení u Michaela Jaksona. Tak u Becka hraje nejen kytaru, ale hodně také přes MIDI snímač syntezátory.


jenniferNa rozdíl od Becka má obrovský aparát – 2 samostatné systémy, jeden pro kytarové a druhý pro synth zvuky. Na zemi má dva samostatné kontroléry a 3 vokume pedály + Digitech Whammy. Kytary používá Washburn Maverick se snímači Seymour Duncan. MIDI snímač je dost standardně Roland GK-2A. Kytarová sestava obsahuje Peavey 5150 zesilovač se dvěma Peavey 5150 4×12 boxy. Pro čistý zvuk používá ještě Digitech GSP2101 a pro napodobení akustiky Boss Acoustic Simulator. Synth část využívá MIDI převodník Roland GR-10, AKAI samplery a Roland JV-1080. Synth dále pouští do Peavey zesilovačů s keyboard reproboxy.


Struny používá Dean Markley 0,10 – 0,46, oblíbené trsátko Fender Jazz Heavy. Samozřejmě podlaďuje o půltón jako Beck. Během koncertu vystřídá cca 30 kytarových a 30 synth zvuků.
Základní technické informace tady přejímám z Guitar Playeru, rozhovor i popis byl skutečně příjemný a obsáhlý… Pokud by Vás zajímaly ještě nějaké detaily, napiště mi.


Grammy dostal Jeff Beck v roce 2001 za Dirty Mind z alba You Had It Coming (nejlepší rockový instrumentální výkon), v roce 1985 za skladbu Escape (nejlepší rockový instrumentální výkon) a v roce 1989 kolega z tria Tony Hymas za super album Jeff Beck´s Guitar Shop.

Tak až budete chtít poškádlit nějakého domýšlivého kytaristu, pusťte mu Becka… a kdyby náhodou tvrdil, že to zahraje taky, tak ho hlavně nahrajte a pošlete mi to…