Slávek Šámal

Jaké snímače na lipovou kytaru?

, 01. Únor, 2010, sekce Kytary, kytaristé a aparáty

SH10_TB10Kupodivu mi přišlo docela dost dotazů na silnější snímače – bohužel se často lišil typ kytary, ale zkusím dát alespoň jeden typ, který mne docela oslovil…


Na svojí staré lipové Ibanezce jsem zkusil u kobylky leccos – od různých DiMarzií po staré snímače, výborné Ibanez V2, které v osmdesátých letech dělal DiMarzio dělal pro Ibaneze, LaceSansory i všemožné Seymour Duncany (včetně SH-4 aj.) . Po letech jsem samozřejmě zjistil, že lipovou kytaru novým kouskům nenaučíš. Prostě hrála v podstatě pořád stejně, akorát s některými snímači hůř. Protože mi ale krk téhle Ibanezky z osmdesátých let strašně vyhovuje, určitě si jí nechám. Zvažoval jsem sice i výměnu těla, ale zatím jsem to vyřešil jinak – na základě doporučení jiných zahraničních kytaristů jsem zkusil kobylkový snímač, který trochu pozměnil charakter a vtiskl kytaře i jiný výrazový rejstřík.


Když jsem zvažoval snímače, zjistil jsem, že už toho nového moc nevím… Zkoušel jsem už fakt leccos. Ale po letech jsem úplně zapomněl na snímač, který jsem si kdysi chtěl koupit – Seymour Duncan SH-10, tedy Full Shred. Tento snímač se datuje také někam do druhé poloviny osmdesátých let, na tehdejší dobu prstolamačský snímač, který propagoval třeba Vivian Campell (od devadesátých let v Def leppard), ale z dnešního pohledu velmi zajímavý i pro jiné styly:


– nemá tak zničující výstupní napětí

– výsledek je velmi dobře artikulovaný, což potřebují nejem „shreddeři“, ale všichni, kdo si chtějí mít kontrolu nad tím, co se hraje

– frekvenční průběh (nejen) na lipovém těle je perfekně vyvážený pro rockovou hru. Basy nepřevažují, zůstavají perfektně čitelné, nepřehlcují preamp.

– perfektně reaguje na „pitch harmonics“, tedy napískavané tóny z vašich rukou

– existuje ve verzi jak pro standardní rozteč, tak jako Trembucker pro Floyd Rose



Poté, co jsem ho z Německa dostal ve verzi pro FloydRose (TB-10), jsem ho s jistým odstupem koupil i na LesPaula, kde jsem řešil vhodný snímač pro napodobení zvuku John Sykese z Whitesnake. On kdysi měl keramický Gibson Dirty Fingers, ale já chtěl něco bližšího jeho původnímu zvuku než jeho aktuální 57 klasiky a modernějšího než keramický Dirty Fingers. Ano – musím říci, že na LesPaulovi u kobylky se to pojí s krkovým Seymour Duncanem Jazz velmi dobře a dělá to přesně to, co jsem od toho chtěl. Takže v době, kdy píšu tento článek, mám hned dva – jeden SH-10 pro LP a jeden širší TB-10 pro Ibanezku. A oba hrají fakt skvěle.


Jaké vlastně bylo doporučení ze světa?

Když jsem hledal snímač ke kobylce na lípu, našel jsem velmi zajímavá hodnocení. Nejzajímavější z nich si dovolím ocitovat. Není to ale jediný názor podobného vyznění. Čili toto je názor uživatele Zimblotha na sevenstring.org:




The pickups I’ve achieved the best results in basswood have been:


Bare Knuckle Pickups

1. Cold Sweat <- by far the best pickup available for basswood IMO
2. Miracle Man <- a close 2nd, for more of an EMG like vibe but passive

Seymour Duncan

1. Full Shred <- This would be my choice if not a BKP.
2. Jazz (neck)

DiMarzio

1. Evo 2
2. Tone Zone
3. PAF Pro

Basswood is not a very pickup friendly wood, only a select few seem to be voiced optimally for it. I strongly recommend the Bare Knuckle ‚Cold Sweat‘. Forget what I think, talk to other CS owners here on the forum who swear by them and they’ll tell you They only cost a bit more than what EMGs do as well, not too bad.



Takže pokud vám stále lípa nehraje tak, jak chcete, můžete experimentovat s Bare Knuckle, ale já zůstal věrný klasice a šel do SH-10/TB-10 a tak jí tímto doporučuji i všem tazatelům… Jinak z DiMarzií třeba zmíněné PAF Pro není to pravé pro lipovou kytaru s FR, zkoušel jsem tam fakt leccos…