Slávek Šámal – Cybermuff

Srovnání a leštění pražců

, 08. února, 2010, sekce Kytary, kytaristé a aparáty

Když si známý koupil novou kytaru, řekl jsem mu, ať si trochu přeleští pražce, že nejsou z továrny úplně skvěle dokončené. Evidentně se toho trochu bál a zanesl kytaru ke kytaráři. Zkusím tedy popsat postup, který léta používám nejenom jako servisní zákrok na svých starších kytarách, ale v podstatě tím procházejí všechny nové kytary, které se u mne objeví.

Jenom výjimečně krk už z výroby odpovídá mému standardu. Někdy stačí jen vyleštit pražce, často jsou ale některé pražce jinak vysoké a je potřeba srovnat výšku u všech (leveling).

Uvedený postup jsem si nevymyslel, není z mé hlavy. V podstatě se jedná o postup, který uveřejnil Radim Hladík na konci osmdesátých let v tehdejším časopise Melodia. Jelikož ale tento výtisk těžko seženete, zkusím to popsat svými slovy a doplnit o nějaké ty obrázky. Samozřejmě nechci konkurovat kytarářům, určitě mají své lepší postupy, toto je postup, který mi vyhovuje a šetří náklady, protože těch kytar mám víc a jen některé dávám na profi servis – a to pouze na přepražcování, ostatní si raději dělám sám.

Na fotkách tuto proceduru absolvuje akustika Cort, přestože je to jejich nejvyšší model, ani on neměl pražce úplně OK (podle mne).



Co pro práci budete potřebovat:

– hromadu samolepek/isolepy, kterou přelepíte hmatník. Nemusí moc lepit, může to být starší výrobek ? musí jít totiž nejen nalepit na hmatník, ale hlavně pak také dolů. Osobně používám asi 20 let staré kolo papírových samolepek již neexistujícího Státního zemědělského nakladatelství, které tak nějak splňuje požadavky. Určitě najdete nějaký model, který to splní

– skalpel, kterým budeme ořezávat samolepky na míru

– co nejdelší a nejrovnější jemný carborundum brousek. Dají se koupit jak v některých domácích potřebách, tak i v prodejnách typu Obi či Hornbach

– leštící pastu. Radim Hladík doporučoval Silichrom, ten se v obchodech už nějak nevyskytuje, já teď používám pastu na leštění starých laků

– jemné hadříky pro leštění a čištění

– líh

– olejíček pro napuštění rosewood hmatníku po dokončení práce (Jim Dunlop má celou řadu vhodných)



Nejprve si připravte pracovní místo

Je dobré si uvědomit, že s kytarou budete různě hýbat. Pokud jí budete mít na hrubším podkladu, poškrábete si jí na zádech. Krk pro takto jednoduchou údržbu nemusíte sundávat, dá se to bez problémů udělat s jen sundanými strunami.
Pokud bude nebezpečí odření kytary, nalepte na na kytaru krycí plochu, která se nebude pohybovat vzhledem ke kytaře.



Zakrýváme hmatník

Když máte tedy kytaru vhodně umístěnou na stole a struny jsou dole, můžete přelepit hmatník.Jde o to překrýt celý hmatník a následně jemně oříznout lepenku těsně kolem pražců. Z lepenky musí nakonec vykukovat pouze pražce. Ořezávání skalpelem vyžaduje trochu úcty k nástroji ? máte naříznout jen lepenku, nikoliv řezat do kytary. Naříznete lepenku těsně nad a pod pražcem a proužek lepenky nad pražcem snadno strhnete.

lesteniprazcu1

Tak takhle nějak by měl vypadat zakrytý hmatník. Prostě udělejte to tak, aby koukaly jenom pražce. proč, to je jasné z tohoto snímku: leštěním získáte množství svinstva, které byste si zanesli na hmatník.

lesteniprazcu2

Další krok je závislý na tom, jestli chcete jen pražce vyleštit nebo je i srovnat.
Pokud chcete srovnat pražce, vezměte do ruky brousek (musí být skutečně velmi jemný, rovný a dlouhý) a přejeďte zlehoulinka po pražcích. Jelikož jsou pražce měkké, okamžitě uvidíte plošky, které vám prozradí, kde je vysoko a kde je pražec nízký. Stačí takto zlehka několikrát přejet a uvidíte, že nezbroušené plošky z pražce zmizí – zbrousíte ty vyšší, samozřejmě nízký pražec moc nezvýšíte… Jde o to dostat zbroušené plošky na vrchu pražců do stejného vzhledu. Myslím, že vám to hned dojde, až to uvidíte v reálu. Samozřejmě opatrností není nikdy nazbyt ? to, co sbrousíte, už nevrátíte a účelem není udělat bezpražcovku. Takže velmi opatrně, stačí skutečně málo a velmi jemná práce.

Tímto jemným broušením si připravíte hmatník tak, že si budete jisti, že všechny pražce jsou stejně vysoké. Hrát se na to ještě nedá, protože je potřebujeme dokončit a vyleštit.



Leštění pražců

Po práci s brouskem máme sice srovnané pražce, ale mají ostré hrany a potřebovaly by vyhladit. Za tím účelem máme Silichrom, Tempo pastu nebo něco podobného k jemnému leštění. Naneste trochu pasty na jemný hadřík a postupně vyleštěte jednotlivé pražce. Uvidíte, jak mizí hrany a pražce se opět zakulacují. Když se vám jednotlivé pražce líbí, vemte to hadříkem po celé délce hmatníku a vyleštěte pražce jak nejlépe to zvládnete. Uvidíte a hlavně ucítíte při hře, že to bude po pražcích úplně jinak lítat.




Čistíme a dokončujeme

Při leštění zjistíte, že niklové pražce pouštějí dost svinstva a tak je potřeba nejprve lehce očistit hadříkem pražce, pak odlepit polep hmatníku a nakonec očistit i hmatník od případných zbytků lepidla z lepenky. Používám jemný hadřík lehce napuštěný lihem, když se líh používá v rozumné míře, nezpůsobuje žádnou destrukci.
Pokud upravuji nelakovaný hmatník (např. Rosewood), je závěrečná fáze obvykle zakončena napuštěním hmatníku speciálním olejíčkem. Nejenom že hmatník příjemně ztmavne, ale také nebude vyschlý a je příjemnější na omak. Používám Deep Conditioner od Jima Dunlopa, ale na trhu je více produktů.




Tak a je to. Pokud jste pracovali pečlivě, s úctou k nástroji a s vědomím, že cokoliv přeženete, může původní stav spíš zhoršit, měl by být výsledek odměnou. Pokud se vám něco na postupu nezdá, tak mi napište, ale používám toto schéma přes dvacet let na svých vlastních kytarách a fungují mi dobře.

Upozorňuji, že pokud něco ubrousíte, už vám to tam nepůjde vrátit – takže fakt pracujte opatrně a jemně!

Takže opatrně vpřed a taky mi napište, jestli vám tenhle postup pomohl…