Slávek Šámal – Cybermuff

Behringer V-amp 3

, 26. května, 2010, sekce Testy

Často se mne ptáte na procesor Behringer V-amp, takže bych si dovolil nějak krátce zhodnotit zatím poslední přírůstek do rodiny, tedy červený model V-amp 3.

Měl jsem jistou dobu rackový V-amp Pro, koneckonců určitě jste četli můj názor na něj, do Muzikusu jsem psal o behringerově stacku se zesilovačem V-ampire, takže tuhle řadu znám za ty roky (od roku 2001) celkem dobře. V-amp přišel v době, kdy si kytaristé houfně kupovali první verzi Line6 POD a i když se často diskutovalo, že V-amp je kopie, hrál úplně jinak. Inspirace byla zřejmá, ale reálné zvuky jiné. Druhá verze V-amp 2 podstatně zlepšila kvalitu modelů zesilovačů a tak se V-amp zabydlel v nejednom bytě a dokonce i na řadě pódií (včetně některých známých německých kapel). Modrá barva byla dobrým poznávacím znamením, zatímco POD si za tvar a barvu od V.Redla vysloužil přezdívku „červená prdel“, prapodivný tvar kytarového těla u V-ampu si vysloužil spíše kroucení hlavou nad menší praktičností.


Co tedy V-amp 3 umí?

Vybavením je to klasický amp-modelingový kytarový procesor své kategorie.


Umí toho na levný procesor dostatečně:
– 32 modelů zesilovačů
– 15 simulací reprobeden
– 125 paměťových míst pro zvuky
– ladička a šumová brána jsou samozřejmostí
– běžné efekty: reverb, chorus, delay, kompresor, phaser, flanger, tremolo, leslie/rotary, automatické i nožní kvákadlo…
– má vstup pro další zdroj signálu pro cvičení
– má MIDI pro ovládání kontrolérem
– umí přepínat výstupní režimy pro hraní do mixu nebo kytarového aparátu, pro live má k dispozici samostatný sumární třípásmový ekvalizér s presence filtrem
– délku echa můžete nastavovat  pomocí TAP tlačítka


Pokud nemáte k počítači žádnou hudební zvukovku (myslím tím s malou latencí pro muzikantské použití), tak může být pro vás velmi zajímavé, že v balení najdete i samostatnou USB zvukovou kartu UCA222. Nemůžete jít tedy v V-ampu přímo do USB, ale díky UCA222 získáte slušnou zvukovku i pro libovolné jiné použití.


Staré vnitřnosti, nové vlastnosti

Na předchozích modelech mi trochu vadila „moučnost“ zvuku. Dalo se to trochu omezit, ale měl jsem prostě při hře pocit, jako bych měl struny a ruce zasypané moukou. Když jsem se dočetl, že V-amp 3 má „4 nové a 28 výrazně vylepšených modelů zesilovačů“, čekal jsem, že to bude jenom reklamní povídání pro ty, kteří se k předchozí verzi nikdy nedostali a nemohou srovnávat. Očekával jsem změnu pouze v barvě – a to zejména proto, že výkon procesoru 100 Mips se nezměnil. Zůstala i stejná vzorkovací frekvence 31 kHz, která je skutečně pro rok 2009, kdy šel přístroj na trh,velmi nízká. Samozřejmě je V-amp již od první verze 24 bitový.
Byl jsem příjemně překvapen tím, že se u Behringera skutečně poprali s moukou a ta ze zvuku docela zmizela. Potenciální výtka nízké vzorkovací frekvence je pouze hypotetická – pro danou cenovou relaci je kvalita velmi dobrá.


Nižší výkon procesoru vadí při přepínání presetů. Doba, kdy se čekalo na to, než se zvuk přepne na jiný, je nenávratně pryč. Doma při cvičení to nevadí, ale pódiu už je to znát. Podle nastavených efektů se navíc doba pokaždé liší. Toto je tedy v mých očích velké mínus pro live aplikace. Samozřejmě jsou akce a nasazení, kde to vadit nebude, ale v obecné rovině je to prostě dlouhá pauza, kterou bych od zařízení dnes již nečekal. Můžete namítnout, že to není určeno pro live, ale když už to má MIDI a live režimy nastavení, tak výrobce live aplikace předpokládá.


Modely zesilovačů prošly omlazením, docela se mi líbí i nový metalový Ultrazonic (starý V-amp byl už trochu old fashion), nemám výrazných připomínek (nemá cenu pitvat jednotlivé modely, pro běžné aplikace si vyberete, samozřejmě nedělejte si iluze, že pro live hraní to bude lepší než pořádný lampáč).


Nabídka efektů je standardní, chybí harmonizéry a pitch shiftery, ale pro běžné nasazení je nabídka v pořádku. Devět druhů reverbu vyhovuje i kvalitou pro běžné kytarové nasazení. Již klasicky máte v kombinacích možnost 2 efektů + samostatný reverb. V kombinacích kombinujete například chorus + delay,  flanger + delay, chorus + kompresor a tak podobně. Máte možnost přes MIDI ovládat parametry efektů (pomocí CC), například rychlost chorusu, na panelu je to trochu horší, hlavní ovládací prvky pro efekty jsou typ efektu/kombinace a intenzita. Na jednom potenciometru tak máte intenzitu třeba chorusu i echa, k regulaci intenzity druhého efektu se dostanete pomocí stisku tlačítka 2nd a otáčením potenciometru. Je to sice horší, než samostatný potenciometr pro všechny funkce, ale zvyknete si rychle. Reverb je samostatný a tak má samostatný potenciometr pro intenzitu.


Editace zvuků, tedy něco složitějšího, než jen vybrat model zesilovače, základní nastavení EQ a efektu, se provádí v režimu Edit, kdy můžete měnit spec. přidání gainu pro zvuk (trochu mění i charakter modelu), můžete si vybírat typ reproboxu i typ reverbu atd. Po chvíli s manuálem to nečiní problémy, ale samozřejmě pokud jste nikdy V-amp neměli, doporučuji chvíli cestovat i s manuálem. U mne je to něco jiného, já na V-amp narazil poprvé před řadou let a také jsem nejdřív koukal do manuálu. Jsou efekty, kde manuál nepotřebujete, ale díky absenci LCD a zdvojení funkcí na ovladače je start u V-ampu s manuálem nutný pro plné pochopení toho, co to vlastně všechno umí.


Trochu mne zklamala ladička. Stabilita zobrazovaného ladění není nejlepší a mezi mými ladičkami je zcela vzadu (mám několik samostatných ladiček i ladičky v procesorech a i v mobilu).


Designový kus nábytku?

Léty prověřený tvar se možná líbí Behringerovi, já z něj nadšený nejsem. Pár mých výhrad:
– přístroj by mohl být skoro o 2 cm nižší. Nejenom to šlo uvnitř uspořádat lépe, ale má i velmi vysoké nožičky. Spolu s knoflíky je to zbytečně vysoké pro cestování, nejde to ani schovat do 1U v racku
– jacky a konektory na všechny strany se mi nelíbí. Když bych chtěl ježka v kleci, tak si ho pořídím samostatně. Mám radši, když se dají kabely zorganizovat, toto provedení je horší pro pevnou instalaci i instalaci v nějakém live prostředí. Na levém boku vstup na footswitch, na jedné straně šikmo vzadu MIDI a napájení, vzadu výstupy, kousek od toho vstup pro externí signál (s regulací hlasitosti!), vpravo kytarový vstup a kousek nad ním výstup pro sluchátka… Ano, pokud bych to měl jen na stole, tak to jde, ale měl jsem to i na live akci a nevyhovovalo to chaosem mezi dalšími kabely. Rovněž tak u mne ve studiíčku není místa mnoho a tak bych ocenil klasický vzhled a uspořádání.


Čas na zhodnocení?

Mám ho tady minimálně 2 měsíce, takže si myslím, že už je čas na zhodnocení. Ano, za ty peníze je to slušné. Netestoval jsem sw vybavení (nahrávací sw EnergyXT 2.5), které je dodáváno v ceně, jakožto legální a spokojený majitel Cubase jsem s tím nechtěl trávit čas, ale vlastní hw, tedy procesor i externí USB karta, jsou za ty peníze v pořádku. Zvukově se mi to docela líbí, na cvičení velmi dobré, na demáče také. Řadu zvuků bych se nebál použít i v definitivních nahrávkách („to se vymíchá…“ – jak vždycky říkal Zdeněk Šikýř ve Studiu Hostivař).


Pro live může být nepříjemná prodleva při přepínání, ale za cca 2.5 tisíce? Velmi dobrý poměr cena/kvalita…


+ vylepšený zvuk a nové modely
+ USB zvukovka v ceně
+ umí to, co je potřeba pro reálného kytaristu, netopí se ve zbytečnostech
+ pamatuje si poslední nastavený zvuk po vypnutí – i v případě, že není zvuk uložen!


– prodleva při přepnutí
– ladička by mohla být lepší…
– zbytečně narostlé rozměry


Já ho zhodnotil jako užitečného pomocníka a tak se mi tady docela zabydlel…