Slávek Šámal

Malé PA se slušnými parametry – B412DSP a B210D

, 27. Květen, 2010, sekce Testy

Pokud jste hudebník, který občas hraje i malé akce, jistě víte, že je dobré mít nějaké svoje malé PA a na všechno si nebrat samostatného zvukaře. Jednak se vám dobře zkouší, jednak udržíte cenu za malé akce v rozumné hladině a jednak jste celkově takový variabilnější. Nedávno přibyla v nabídce Audiopro nová aktivní reprobedna B210D a po řadě akcí se mohu podělit o své zkušenosti o tom, jak si malé PA představuji já.

Kromě velkých sálů a klubů, kde je buď fixní zvukař nebo si najímáme samostatného, musím často ozvučit i menší prostory, kde mi přijde zbytečné zvát někoho dalšího. Sice nemáte takovou zvukovou kontrolu nad poměry v sále, ale vzhledem k tomu, že malé akce hraji spíše v duu/triu, případně se zvučí jen něco, tak výsledek může být při dostatečně kvalitních komponentách slušný – a to i při udržení nízkého rozpočtu, protože pořídit malé PA za několik set tisíc není problém, ale byl by trochu problém s návratností investice.


Behringer Eurolive B412DSP

Před delší dobou jsem kupoval nové aktivní reprobedny – jako hlavní na malé akce – a i když jsem zvažoval různé značky, našel jsem v jedné zvukařské diskuzi zajímavý názor Safy, který sice pracuje v Audiopro, ale přesto poskytuje informace, kterým jsem se naučil důvěřovat – a to i když se baví o produktech, které prodává. Psal tam velmi hezkou větu o tom, že ho reprobedny B412DSP velmi překvapily, jak jsou lineární. A to bylo přesně to, co jsem potřeboval slyšet. Pokud zvučíte (nebo hrajete), tak určitě znáte klasické bedny s 15 palcovými basáky a piezo výškáči. Standardním výsledkem jsou nepřirozené sykavky, dělící kmitočet v pásmu, které je nejchoulostivější pro zpěv a kde už velké basáky  nehrají a výškáče ještě ne. Tak tímto směrem jsem se před lety už nechtěl vydávat – a s odstupem mohu říci, že jsem udělal velmi dobře. Co chvíli někdo chodí a ptá se, jak to, že mi to hraje tak dobře. Já sice používám některé další procesory pro úpravu zvuku – a samozřejmě také kvalitní mikrofony BeyerDynamic, o kterých jsem již psal – ale skutečně hodně se na tom podepisují aktivní bedny Behringer B412DSP.


Je to malé, je to těžké – co je to?

„Gorilla“ bedny od Behringera jsou skutečně slušně težké – tak, že si dávejte pozor a nenoste bednu jen za jedno ucho, nevydrželo by (jako u mne). Pěkně je vozte na skládacích rudlících a noste v obou rukou. Pronesou se, 30 kg je znát… Výkon na štítku 600W je RMS 400W (600W je špičkových), ale to je výkon dostatečný. Jelikož je bedna se oddělenými zesilovači pro basy a výšky, tak je to 320W pro basák a 80 W pro výškáč.


Reprobedna má 12“ basák a 1,75“ titanovou hornu. Dělící frekvence je 1.7 kHz, ale jedná se o digitální aktivní vyhýbku se strmostí 24dB na oktávu a kvalita výhybky je znát.  Není to ale pouze strmostí výhybky – to, co se na zvuku zpěvu velmi projevuje, je výborná fázová a časové korekce výstupu pro oba systémy – přesně v těch místech, která jsou pro zpěv velmi citlivá, je B412DSP rovná jak Route 66 přes prérii.


Nechtěl jsem tehdy patnáctipalcové bedny kvůli určení: jejich hlavním cílem mělo být zvučení akustických akcí, malých bluesových akcí či firemních párty. Právě nepřesný zvuk většiny patnáctipalcových reprobeden mne přivedl k B412DSP. A jelikož už jsem je x-krát použil i pro jazz, malé disco, zpěv přes tvrdě rockující základ a další, tak mohu říci, že vždy jsem ocenil tu perfektní čistotu zpěvu. Obzváště patrné to je na akcích, kde se střídám s jiným malým PA, které obsahuje klasické bedny s 15¨ + nějaká horna. To se pak obvykle vůbec divím, že přes to mohou hrát a nikomu to nevadí.


Co ještě dalšího ony bedny umí:
+ digitální nastavitelná šumová brána
+ dvojitý kompresor/limiter pro ochranu systému
+ dvojpásmové korekce
+ 2 XLR linkové/mikrofonní vstupy, řečníky tak ozvučíte i bez mixu
+ 1 XLR výstup, třeba pro propojení s další B412DSP
+ možnost položení na bok a použití jako odposlechu

No a málem bych zapomněl, že ono DSP, které to celé řídí, je 24 bit/48kHz. Na zadní straně najdete přepínač DSP hudba/řeč, ovládání šumové brány a automatického vypnutí bez signálu, 2 hlasitosti pro jednotlivé vstupy, basy/výšky, 2x XLR vstup, 1x XLR výstup, vypínač, IEC-320 síťový konektor a LED pro kontrolu zapnutí a aktivaci šumové brány. LED na čelní straně indikuje limitaci, takže zvukař zdálky vidí, že bude PA už limituje. Nicméně díky internímu limitéru je zvuk pořád křišťálově čistý a do reprodukce zkreslení se B412DSP vlastním přičiněním pouštět nechce.

Za sebe mohu říci, že spokojenost maximální i po x desítkách akcí, takže bedny už jsou dost otlučené, ale hrají stále skvěle.



Behringer B210D

Tak a tohle je letošní novinka, na kterou jsem čekal dlouho. Malé, ale výkonné a zvukově čisté. Když přišly v únoru do Prahy, musel jsem je okamžitě pořídit a nahradit jimi svoje staré odposlechy.

Jste spokojeni s odposlechy v klubech?

Já tedy cestuji po klubech léta, ale příliš spokojen s odposlechy nejsem. Pokud se v předchozích odstavcích zmiňuji o nečistě hrajících PA bednách, tak o to více se tyto nectnosti projeví při použití v tak kritické aplikaci, jakou je odposlech. Jak můžete hrát dobře, když neslyšíte čistě ta správná pásma? Je přece úplně jedno, když odposlech na pódiu bude umět zahrát 30Hz – tyhle frekvence přeci pro korekci vašeho ladění a feelingu nepotřebujete. Co ale potřebuji naprosto přesně slyšet, jsou přesné středy a dostatečně pevné základní rytmické tóny. Ne anonymní hučení a sykot ve výškách. Chci slyšet tóny tak, abych se měl podle čeho orientovat. Ven ať si to zvukař nabasuje a upraví dle libosti – to je jeho práce, ale na pódiu potřebuji konkrétnost. A pro malé akce jsou B210D přesně to, co mi to splňuje.


Rozměrově jsou to malé bedny, 10 palců basák a 1.35 palců hliníkový výškáč, ale zvukově jsou excelentní pro moje aplikace. PWM zesilovač ve třídě Class-D poskytuje výkon RMS 145W pro basák a 38 W pro výškáč. Rámusu udělají pochopitelně méně, než B412DSP (113dB@1m oproti 127dB@1m), ale v pohodě to stačí. I v tomto případě bedny obsahují procesorové řízení, limitér je optický.


Čeho si ale na akcích určitě všimnete, je váha. Pokud stěhujete PA sami, určitě víte, jak je každé kilo těžké. Nejenom, že jsou B210D digitální, ony přebírají z digitální sféry i tam běžné spínané napájecí zdroje. Díky tomu je tato 200W aktivní bedna jenom 9 kg těžká.


Jak vidíte, tak jsem na těchto bednách nenašel nic, do čeho bych se opřel. Jsem s nimi velmi spokojený a pokud bych si měl přeci jen rýpnout, tak bych se přimlouval za hlubší zapuštění potenciometrů na zadní straně. Zatímco B412DSP má potenciometry skryté dostatečně hluboko, tak u B210D je sice nahoře a dole zvýšený okraj, který základně tyto prvky chrání, ale z boku jsou nekryté a i když jsem zatím problém neměl, trochu se o ně bojím a chystám se, že tam přidám krycí lištu.

I když se dají nasadit na stojan, nejčastěji je používám na zemi jako odposlechy. Hrají natolik dobře, že když jsme hráli s kapelou druhý den po účinkování ve známém pražském klubu a zvučil jsem akci já, tak zpěváci a zpěvačky byli radostí bez sebe, že se konečně perfektně slyší. Takže moje resumé je stejné, jako v prvním případě: rozhodně doporučuji!


Pro úplnost ještě seznam konektorů na zadní straně: 1x jack vstup, 1x XLR vstup, 1x XLR výstup, hlasitost, basy, výšky, vypínač a síťový konektor IEC-320.