Slávek Šámal – Cybermuff

Skutečně pěkný kompresor – FMR RNC1773

, 05. srpna, 2010, sekce Testy

Jelikož se mi teď tady objevil nějaký levný kompresor na hospodské hraní, který nestojí za delší pojednání, řekl jsem si, že bych vlastně mohl napsat něco o „skutečně pěkném kompresoru“, který používám ve svém malém studiu a který rozhodně stojí minimálně za pár řádků. Ano, ten termín RNC v názvu tohoto malého produktu FMR Audio z texaského Austinu skutečně znamená „Really Nice Compressor„, tedy česky „Skutečně Pěkný Kompresor“. Drzost tvůrce velká, ale kupodivu oprávněná…

Tuhle malou krabičku jsem si pořídil na základě neuvěřitelných reakcí majitelů v zahraničních zvukařských fórech. Vlastně se FMR Audio RNC1773 začalo objevovat jako synonymum pro jediný levný vysoce kvalitní kompresor. Dokonce v jednom fóru nejenom vyhrálo hlasování ve své cenové třídě s jasnou převahou, ale ve vyšší cenové kategorii se objevovaly hlasy: Proč se nedá zde hlasovat taky pro RNC? V řadě diskuzí a i na webu FMR Audio bývá dokonce označován za „nejlepší kompresor do 2000USD“.

Udělal jsem si pár fotek hned po dodání, na nich se pokusím ukázat, co všechno padlo za oběť ceně při zachování kvality.

Tak hned krabice: není na ní ani nápis. Prostě papírová krabice s něčím uvnitř. Obal možná prodává, u RNC to ale fakt neplatí.

Ačkoliv je to malá krabička, není bakelitová, jak se občas objevuje napsáno na netu. Je to kovová krabička se slušnou váhou. Co ale samozřejmě vidíte, je jasné: není to do racku. Tedy je, pokud to k nějaké rackové polici přiděláte šroubem – je v dodávce.

A kde se ještě šetřilo, je také jasné: RNC má ten zatracený externí adaptér. Fuj. Ale samozřejmě je jasné, že tím se RNC vyhne drahým certifikacím, protože se k ní dodá již certifikovaný adaptér a krabice sama je na 9V. Cena je lepší, ale je to jasné mínus.


Zadní strana má jack konektory pro vstupy a výstupy – ale ouha – žádné XLR, pouze samé jacky. A jelikož na jednom jacku je současně vstup a výstup (pokud použijete stereo kabel), tak je jasné, že nejsou symetrické. Na jednu stranu další výrazné mínus – ale na druhou to není tak strašné. Tvůrce předpokládá nasazení hlavně v menších studiích, kde řada mixpultů má inserty na jednom jacku. Tedy Send i Return. Takže také nejsou symetrické a jsou na jednom jacku – stačí tedy pro propojení jeden jack-jack kabel pro kanál. Toto zapojení najdete jak u Mackieho, tak u Behringera. A jak u tvůrce RNC doma, tak u mne. Není to tedytak hrozné, symetrie v tomto případě neznamená nutně klady. Moje vzdálenost od pultu k RNC je cca 60 cm, takže žádný problém.


Na zadní straně nechybí ani sidechain vstup, ale to je vše.


Uvnitř skutečně toho mnoho není. Ale bohatě to stačí. Uprostřed je vidět díra pro šroub pro přidělání k rackové polici.



A tak jsme konečně u ovládacích prvků na čelním panelu.


Kde je gate? Kde jsou běžné přepínače na Auto režimy? Nějaké expandery? Kdepak. Nic takového se nekoná. Kvalitě kompresoru je podřízeno vše a žádné další funkce nenajdete. Dokonce nenajdete ani samostatné ovládání pro kanály – máte jen jedny potenciometry, tedy společné řízení. Tak málo prvků za tolik peněz… Samozřejmě se chce volat: další mínus! Ale ono to skutečně není tak zlé.

Na čelním panelu tak najdete běžné ovládací prvky pro kompresor: Treshold (od jaké úrovně zabírá), Ratio (poměr komprimace), Attack/Release (náběh/doznění) a Gain, tedy úroveň. Indikátorů také není mnoho, pouze Gain reduction, tedy vidíte, kolik signálu RNC bere. To je vše… Jo a ještě jsou tam dva přepínače: bypass a… tlačítko s divným názvem Super Nice.


A už nebudu napínat…


Jak to tedy hraje? Prostě skvěle! Zatímco u řady levných kompresorů pořád řešíte, jestli je něčeho málo, moc, jak to koloruje signál, jestli nezískávají některé frekvence divný nádech, u RNC najednou všechno sedí a funguje zcela přirozeně a muzikálně. Nemáte pocit, že se sykavky sypou, kompresor si na zpěv sedne jak neoprén na potápěče. U některých typů nástrojů je rozdíl oproti „lépe“ vybaveným kompresorům podobné cenové třídy naprosto propastný. Třeba moje akustická kytara má RNC vyloženě ráda.


Za zvuk v základním režimu tedy obrovské +.


No a pak si pusťte přes RNC komplexnější hudbu, třeba sumární mix nebo nějakou grupu, a stiskněte tlačítko Super Nice. Tím zapnete režim, který posouvá vlastnosti tohoto přístroje ještě do dalších dimenzí. V tomto režimu máte totiž za sebou na kanál zapnuté 3 kompresory s jemnou kompresí. Ani v tomto případě se nejedná o nějaký „Auto“ režim, pořád vše řídíte manuálně. Super Nice je skvělý v případě, že potřebujete ještě méně slyšet efekt kompresoru, ale chcete tam skutečnou kompresi. Tento Super Nice režim je už v popisu výrobce spíše doporučen právě na sumární mixy/submixy (a má pravdu, je v tomto případě mnohem účinnější než základní režim), ale i když na jednotlivých stopách je spíš použitelný základní režim, u některých nástrojů je Super Nice také vynikající a také prostě Super. U zpěvu se dají použít oba režimy, akustická kytara mi zní při použití Super Nice senzačně.


Za Super Nice režim ode mne dostává RNC další obrovské + a rovnou mu smažu jakékoliv mínusy.



Sice je to v sekci Testy, ale k RNC se nedá přistupovat moc objektivně. Nemáte gaty, symetrii, XLR, další les tlačítek a pseudofunkcí, ale to co máte, je vynikající úžasně příjemný neutrálně znějící kompresor, který může nastavit laťku ve studiu pořádně vysoko. Takže za mne mohu říci: jednoznačně doporučuji.


A ještě pár tipů od zvukařů ze světa:
– doporučení pro ty, kteří mají hluboko do kapsy, je obvykle toto: pokud točíte na 24 bitů, tak se vykašlete na levný kompresor před kvalitní zvukovku a efektujte až v PC. Většina sw pluginů bude kvalitnějších než levný hw kompresor. Nebo přidejte peníze a jděte do RNC.


– častý dotaz bývá na elektronkové kompresory, tedy jestli jako jediný kompresor si pořídit něco, co bude výrazně ovlivňovat barvu zvuku. Řada odpovědí zkušených zvukařů radí spíše pořídit jako primární kompresor ten univerzální velmi neutrálně znějící, který nebude ovlivňovat barvu. Teprve potom doporučují pořídit něco dalšího – teprve až když víte, že to potřebujete. Ale právě RNC je jedním z tipů na ten základní kompresor pro menší studio.


Pokud by vás zajímalo, kde se dá v Evropě RNC a vůbec produkty FMR Audio koupit, tak výhradní zástupce pro Evropu je Thomann. Aktuálně RNC1773  v době, kdy píši tento článek, nabízí za 175 Eur + samozřejmě doprava.


No a neměl bych zapomenout ani na odkaz na stránku výrobce, tedy na http://www.fmraudio.com/rnc.htm.