Slávek Šámal

Safe Sound Audio P1 and Safa vrací úder

, 09. Září, 2010, sekce Testy

ssa-p1-1Je několik firem v této republice, se kterými se docela dobře spolupracuje. Jednou z nich je Audiopro, od které jsem dostal po zveřejnění článku o FMR Audio RNC1773 velmi zajímavou krabičku pro domácí studio – mikrofonní předzesilovač/expander/kompresor/limiter Safe Sound Audio P1.


Jedním z velmi komunikativních osob ve firmě Audiopro je pan Šafařík, na kterého pod nickem Safa narazíte i v nejednou hudebním fóru. A jelikož dopředu prozradím, že je to dobrá krabička, tak je asi vysvětlena druhá část titulku.


ssa-p1-1

Zatímco RNC 1773 je pouze špičkový kompresor, který musíte propojit s dalšími zařízeními ve studiu, SSA P1 je určena pro malá home studia (tedy nejen je!), kde nemáte – nebo nechcete či nemůžete – mít zbytečně moc techniky. Tato krabice je stvořená pro ty, kteří točí jednotlivé nástroje sami, mají počítač se zvukovou kartou s linkovými vstupy (samozřejmě kvalitní kartu, nebavme se o interních zvukovkách), ale nemají vysoce kvalitní mixážní pult s předzesilovači, nemají instrumentální předzesilovače, nemají kompresory a další – ale také potřebují si dát při nahrávkách pozor na přebuzení linkových vstupů na zvukové kartě.


Samozřejmě díky vynikajícímu limitéru a peakride kompresoru nalezne SSA P1 uplatnění i řadě náročnějších aplikací, než je home studio. Pomůže například zrychlit práci v rozhlasových či dabingových studiích, tedy tam, kde se u mikrofonu střídá víc osob.


Limitace je krásná, pokud je chtěná v rámci lampové techniky třeba v kytarových zesilovačích, ale strašná, když vám trochu víc zařve zpěvák a v nahrávce uvidíte oříznuté špičky (radši to vidět než slyšet). Neustálé hlídání vstupních úrovní může být pracné a vůbec ne bez chyby – pokud nemáte na mixu indikátory vybuzení pro vstupy a výstupy, tak velmi snadno přehlédnete, že něco není v pořádku. A znovu nahrávat to samé není nic příjemného. SSA P1 je vybaven speciálně uzpůsobeným výstupním limitérem právě pro tyto aplikace. Po úvodním nastavení se už u úrovně a přebuzení nemusíte starat, SSA P1 se bude starat za vás.


SSA P1 je tedy základním doplňkem pro muzikanta, který chce nahrávat ve vysoké kvalitě, ale nechce stavět velké studio. SSA P1 připraví signály z mikrofonu či nástroje pro kvalitní nahrávku do PC. Pro domácí hudebníky tak nahradí několik specializovaných zvukových procesorů i mixážní pult. To vše při velmi vysoké zvukové kvalitě, která rozhodně překonává kvalitu malých mikrofonních předzesilovačů z levných mixážních pultů.

Cena sice není na první pohled tak nízká, ale když pochopíte, co všechno vám SSA P1 vyřeší, tak zjistíte, že je v pořádku a v řadě případů i výrazně ušetříte za samostatná zařízení. Rozhodně si nepředstavujte, že dokoupením malého lampového preampu s malým anodovým napětím (a těch je nyní v obchodech plno) se přiblížíte výsledku s SSA P1. V komplexnosti P1 je ukryto celé řešení pro přípravu zvuku pro nahrávání.


ssa-p1-2

Co vám SSA P1 nabízí:

– kvalitní neutrálně znějící mikrofonní předzesilovač

– +48V phantomového napájení pro mikrofony

– instrumentální předzesilovač s vysokou impedancí např. pro kytary a linkový vstup s nízkou impedancí

– další vstupy a výstupy pro možnost mixu do sluchátek, použití v insertech, možnost příposlechu při nahrávání, prostě pro osamoceného hudebníka může nahradit i základní mix (stejně míchá v počítači)

– HPF filtr nejnižších frekvencí pod 80 Hz pro odstranění dunění z nahrávky

– expander (místo šumové brány, tu to neumí) pro omezení rušivých signálů na pozadí. Má pevně nastavený expanzní poměr 1:3 a pevný čas náběhu. Doba doznění je proměnná automaticky dle typu signálu. Jelikož by se mohlo prostou šumovou bránou při špatném nastavení dosáhnout fatálních chyb v nahrávce, myslím, že rozhodnutí o nasazení jemnějšího nástroje, tedy expandéru, je pro tento typ zařízení dobrou volbou, dokáže v řadě případů slušně potlačit ruchy pozadí.

– chytře navržený peakride kompresor  s dynamickou změnou parametrů a 3 řídícími side-chain signály

– vynikající limiter, který zachrání úrovně pro nahrávku. Zajistí nepřebuzení vstupu i zajistí dostatečnou intenzitu pro nahrávku. Je v podstatě tím málo nápadným, ale o to důležitějším srdcem systému. Nastavuje se – kupodivu – nikoliv velkým knoflíkem, ale šroubovákem. To z toho důvodu, že ho nastavíte pouze jednou pro vaši zvukovou kartu a pak už jen pracuje za vás.

– napájení je z 230V integrovaným napáječem, tedy nepotřebujete externí adaptéry

– díky dobře hodnoceným obvodům firmy THAT velmi dobrá celková kvalita zvuku



Obávám se, že pokud hledáte nějaké kvalitní řešení pro home studio, nebudu moci na rozsahu jedné stránky přinést detaily SSA P1 koncepce. A to je škoda, protože 30 stránkový návod (A5) stojí za to přečíst. Právě on je nejlepším reklamním letákem. A český návod, který je přibalen, je perfektně zpracován a četl se mi lépe než řada hudebních časopisů. Najdete tam detaily koncepce P1, vysvětlení důvodu takto navrženého výstupního limitéru i peakride kompresoru, trochu teorie o zkreslení v digitálních nahrávkách a spoustu dalších užitečných informací.


Alespoň ve zkratce:

V čem je limitér v P1 tak dobrý?

– při nahrávkách potřebujete využít co největší bitový rozsah, čili být co nejblíže přebuzení, ale nikdy nepřebudit.

– pokud nepoužijeme kompresor/limitér, musíme jít s úrovní níže, než je maximum, protože musí být v bezpečí před poškozením nahrávky limitací

– čím nižší je ale vstupní úroveň, tím víc roste zkreslení nahrávaného signálu – a to i u 24 bitů, o 16 bitových nahrávkách se už raději nebavme

– limitér v P1 je navržen právě k tomu, aby byla naplno využita vaše zvuková karta, díky němu se budete pohybovat v těch nejlepších pásmech úrovně pro vaší kartu, díky němu budete „v bezpečí“ před limitací


Jak se nastavuje takový „šroubovákový“ limitér?

Není to nic těžkého. Pustíte testovací signál (nejlépe obdélníkový – je jednak ke stažení ze stránek výrobce, ale je také přibalen na CD od Audiopro ), přivedete ho na vstup P1, vypnete expander i kompresor a nastavíte vstupní úroveň P1 tak, aby právě svítila červená kontrolka limitace. Pak vezmete do ruky šroubovák a trimrem na přední straně P1 nastavíte limitér tak, aby vstup vaší audio karty byl těsně pod limitací. Pokud karta nemá indikátory, uvidíte to v nahrávacím programu. No a to je celé – hodíte šroubovák po manželce, ať vás nechá další týden samotné a jdete nahrávat.


Co je to Peakride kompresor?

V P1 je kompresor typu Peakride. Ten obsahuje tři samostatná řízení (side-chain) pro VCA, řízení je ale založené na odlišných časech (A/R) jednotlivých side-chainů, nikoliv jako u vícepásmových kompresorů základně jen na odlišných frekvencích. Díky tomu kompresor pracuje s odlišnými dynamickými reakcemi na různé typy signálu. Podle úrovní signálu se tedy míchají různé kompresní poměry ze 3 side-chainů. Výsledkem je nevtíravý soft-knee kompresor, který pokryje rychlé špičky, ale nebude působit rušivě (překomprimovaně). Účelem tohoto kompresoru není nahrávku nějak výrazně efektovat, účelem je připravit jí pro nahrání do počítače a zabránit chybám v nahrávce, v počítači pak můžete nasadit další nástroje na úpravu.


ssa-p1-3

Zvuky a pazvuky

Tak za sebe musím SSA P1 ohodnotit velmi dobře. Pazvuky se tentokrát nekonaly. Tedy pro úplnost musím říci, že už toho tady mám už tolik, že si ho nekoupím, ale pokud chcete konečně doma začít nahrávat na profi úrovni, tak je to velmi dobrý základ. Buď to home studio začnete dělat velké, ale pokud to chcete udržet v malých rozměrech, tohle je skutečně dobrá volba. Nemáte tuny kabelů, nemáte spoustu zabraného místa dalším haraburdím, neřešíte problémy se zemnícími smyčkami mezi spoustou zařízení. Můžete udržet systém jednoduchý a přesto velmi kvalitní.Velmi dobrý výstupní limitér, jemný kompresor i kvalitní expander – co si víc jako základ přát?

 

Kupodivu se můj názor neliší od celé plejády zahraničních recenzentů  – P1 už těch pochvalných recenzí získala spoustu.


Ode mne má další…


Na závěr jenom ilustrační nahrávka hlasu přes P1 a pro ilustraci přes RNC1773, jen tak v rychlosti jsem něco namluvil, nejsem žádný Moravec a herci, kteří mi tady namlouvali dnes svoje party jsou již pryč. Ale snad to bude poznat, i když je to jen mp3 na 320 kbps (bez dalších efektů či úprav). Jenom upozorňuji, že P1 má za úkol připravit signály pro nahrávání, nikoliv nahradit RNC1773 či podobné. Je to za sebou jen pro referenci.


[audio:ssap1.mp3]


Takže pokud chcete začít konečně pořádně točit – můžete. SSA P1 je fakt dobrý základ. A nebojím se doporučit SSA P1 i do podstatně náročnějších aplikací, třeba vysílání či dabingových studií.

Odkaz na stránku SSA P1 u Audiopro.