Slávek Šámal

Alesis MultiMix 16 Firewire – levný mix pro přímé vícestopé nahrávání do NB

, 10. Listopad, 2010, sekce Testy

multimix16fw_angle_lgFirma Alesis ukončila výrobu velmi zajímavého mixážního pultu MultiMix 16 Firewire, i když byl v produkci teprve od roku 2008. Zatímco u nás se pořád objevuje za cca 18 tisíc, u německých sousedů se stal výprodejovým zbožím se slevou cca 40-50%, tedy pod 400Euro. Pojďme se podívat, čím mne tak zaujal mixpult s Firewire konektory na zadní straně, že mi stál za článek.



Počítačový svět se rychle ubírá vpřed a klasicky nebere ohled na naše peněženky. Již se na nás řítí rychlé USB3.0, ale řada z nás má pořád v počítačích klasické Firewire 400/800 konektory. Díky pokroku se tak stávají dostupnější starší zařízení pro toto rozhraní – a zdaleka nemusí platit, že pro vás nebudou vhodná nebo že nebudou výkonnostně stačit.


Řada muzikantů řeší často problém, jak si nahrávat zkoušky, koncerty, demáče i nízkorozpočtové nahrávky. Na kazety, mobily nebo diktafony můžeme zapomenout, potřeba je něco sofistikovanějšího, co nahraje záznam v kvalitě, kterou budeme moci dále studiově zpracovat. I jenom dvouvstupová zvuková karta s kvalitními převodníky a ovladači stojí pár tisíc, ale nestačí pro nahrávku celé skupiny současně – tedy pokud chcete zaznamenat každou stopu/nástroj zvlášť. Už jenom při záznamu z koncertu je něco jiného mít možnost si záznam smíchat znovu v teple home studia, než mít již neupravitelný hotový live záznam, se kterým už zázraky nejdou. Vybavení pro live nahrávky se tak může prodražit. A pro to je tady MultiMix 16 Firewire, který vám poslouží nejen jako mixpult, ale také jako vícevstupová zvuková karta.


Pohled zdálky
multimix16fw_top_lgNa první pohled je Alesis MultiMix 16 Firewire obyčejný entry level mixážní pult. Je vlastně úplně obyčejný – má 8 mikrofonních vstupů s možností phantomového napájení, čtyři stereo vstupy dorovnávají počet na celkových 16. U mikrofonních vstupů naleznete regulaci gainu, horní propust pro filtraci dunivých zvuků pod 75Hz, pro všechny vstupy pak třípásmové korekce, jeden send s přepínáním pre/post využitelný pro odposlech, jeden post send pro efekty s možností využití interního 28-bitového efektového procesoru, mute a PFL tlačítka a 60mm fader. Ani sumární sekce toho mnoho nenabídne. Základní mix je bez skupin, máte možnost příposlechu do sluchátek, výstupy jsou na jacky, prostě celkově obyčejný entry level mix. To neobyčejné teprve přijde, ale nejprve se podívejme, jak se mi líbí tato část.

Testoval jsem pult i na live akcích před psaním článku a musím říci, že jsem byl sice rozpačitý z malého množství možností, ale celkem příjemně překvapen ze zvuku – tedy  při porovnání s  mixpulty nižších cenových kategorií. Ačkoliv si vstupní předzesilovače nemohou hrát na špičku v oboru, celkově mix poskytuje příjemně čistý zvuk a i interpreti na malé akci si zvuk pochvalovali. Korekce jsou velmi omezené pevnými frekvencemi. Kdyby alespoň ty středy měly nějaký parametr… Bohužel jsou fixně nastaveny na 2,5 kHz. Ale což… něco se s tím udělat dá i tak. Vzhledem k možnostem neznějí špatně. Kvalita efektové jednotky mne překvapila, také se sice nevyrovná drahým samostatným efekťákům, ale pro tento typ mixu jsou reverby zcela v pořádku. Zvláštností je poslední fader na pravé straně – ještě za hlavním masterem Main Mix. Nahrazuje do jisté míry chybějící grupy. Tlačítko Mute na šavlích funguje jako Mute do hlavního masteru Main Mix, ale při stisku přepne směrování šavle z hlavní sběrnice na druhou – a ta je ovládána právě tímto faderem s označením Alt 3/4. Pokud se tedy rozhodnete tímto způsobem si vytvořit grupu, tak můžete, ale pak nesmíte zapomenout, že jste přišli o tlačítko Mute – bude mít jinou funkci. Je to trochu „americky“ podivné , ale třeba to využijete 🙂 Pro jednotlivé šavle nechybí optická indikace Mute a přebuzení – ta nechybí ani pro efektovou jednotku.  Mnohem důležitější pro mix tohoto typu je ale indikace pomocí PFL, protože správné nastavení vstupního gainu je nezbytně nutné pro to, co dělá tento mix ojedinělým – tedy digitální část.


HD24 v levném mixu
Ano, Alesis tvrdí, že do tohoto MultiMixu vestavěli stejný systém jako u velkého HD24 a přidali DICE II FireWire rozhraní, díky čemuž můžete současně nahrávat 18 stop záznamu a přehrávat 2 stopy záznamu z počítače. K číslu 18 stop se dostanete jednoduše – můžete nahrávat individuálně každý ze 16 vstupů a ještě pro jistotu sumární záznam z hlavního výstupu. Aby bylo jak poslouchat nahrávku, můžete výstup ze softwaru nasměrovat do 2 výstupů. Ty mají na mixu samostatný ovladač hlasitosti, ale bez korekcí. Mixpult se tak promění ve spojení s počítačem a zejména s notebookem v malé studio vhodné jak pro malé demo studiíčko, tak ale podle mne hlavně v mobilní nahrávací studio, které si odnesete na koncert v jedné tašce. Rozlišení záznamu je samozřejmě 24 bitů, vzorkovací frekvence 44,1 nebo 48kHz, přepíná se to v ovládacím panelu nebo nahrávacím programu. K mixu dostanete na CD i Cubase LE, takže ti, kdo nemají originál, mohou rovnou začít na této odlehčené verzi slavné DAW.


Zapínáme notebooky a rosíme si čelo
multimix16fw_back_lgCož o to, propojit to umí Firewire kabelem každý, nainstalovat ovladače z CD, také – zejména pokud je v návodu napsáno, že uživatel si má nejprve zkontrolovat, jestli nejsou na webu Alesisu nové ovladače, ale problém nastane, když nahrávání v Cubase není možné – mix neumožňuje nastavit vzorkovací frekvenci a Cubase neví, na čem je. Dobrá, byla to nejnovější verze, dáme holt starší… To samé. Na webu je ale ještě další a ještě starší, která má u sebe napsáno, že je u toho i nějaký starší upgrade firmware. Super. Bohužel s novějšími ovladači způsobí pokus o upgrade firmwaru Fatal error. Takže všechny ovladače pryč, nainstalovat ty staré ovladače, hurá, upgrade firmwaru konečně v pohodě, pryč se starými ovladači a konečně zpátky ty nejnovější a hle ? vzorkovací frekvence se přenáší mezi mixem a ovladači správně a nic nehavaruje. Uff. Šlo by to podle mne u Alesisu i nějak lépe. Ale nakonec tohle děláte jen jednou – a upgrade firmwaru z tovární verze 1.4 na 2.0 vyřešil všechny problémy.
Takže máme nainstalováno a – to je vlastně všechno. V Cubase si namapujete vstupy tak, aby bylo jasné, který je který – tedy Alesis toto udělal dobře a už názvy ve VST Connections správně oddělují linkové a mikrofonní vstupy. Prostě od chvíle, kdy byl upgradován firmware, nemám námitek. ASIO ovladače se latencí nevyrovnají mým oblíbeným RME a dalším ze špičky, ale funkčně jsou v pořádku a latence je celkově nízká, takže je použitelná i pro VST nástroje.


Nahráváme na koncertě
Mixpult má sice malé možnost vlastního analogového mixu, ale nic vám nebrání využít jeho 16 vstupů pro napojení do direct sendů/insertů vašeho velkého analogového mixu na scéně. Výstupy do stop jsou bohužel za gainem, HPF, korekcemi a faderem, ale výsledek je akceptovatelný. Celkově nahrávku hodnotím jako kvalitní pro daný typ zařízení.

Samozřejmě před nahráváním je dobré si vytvořit prázdnou skladbu nebo alespoň šablonu s již přiřazenými vstupy, dělat to někde v hlučném klubu, neřkuli hospodě, není to pravé a zvyšuje to možnost chyby. Další krok je samozřejmě již zmíněné nastavení vstupní citlivosti. Toto je skutečně nezbytné, protože jakmile začnete přebuzovat digitální vstup, můžete nahrávku v podstatě zahodit. Zde pomůže tlačítko PFL, tím se zobrazí úroveň na LED stupnici a ovladačem gainu nastavíte správnou úroveň. Příposlech na sluchátka je samozřejmě užitečný pomocník, jen mne nepotěšila rozdílná úroveň při výstupu do sluchátek ze sumárního mixu a z PFL… Při prvním zmáčknutí mi to málem slisovalo hlavu a rychle jsem se sápal po ovladači hlasitosti příposlechu. Tohle mohli trochu dořešit, konkurence to má vyrovnanější.

Celkově ale je s Multimixem práce jednoduchá, koneckonců to skutečně není atomová ponorka, ale entry level mixpult.


Spokojenost nakonec zvítězila
Pokud mohu říci svůj závěr, tak i přes omezení možností mixu, absence parametrů, dalších sendů, ekvalizérů a dalších hračiček jsem shledal tenhle malý mix užitečným. Pro řadu muzikantů s omezeným rozpočtem by mohl znamenat možnost pořídit si kvalitnější live nahrávky nebo demáče, pro řadu uživatelů se díky rychlým ASIO ovladačům může stát i základem domácího studia. Při spojení s notebookem jsem na první akustické akci nahrával současně asi 8 stop po dobu 4 hodin – v nahrávce se neobjevil jediný pazvuk nebo lupanec, který by měl na svědomí mix nebo ovladač (za divoký řev ze sálu nemohl) a nahrávka šla ve studiu vymíchat dobře. Nelíbil se mi celkem těžký externí napáječ ? je v něm klasické trafo, takže váží jako 50 spínaných zdrojů o stejném výkonu. Po minulém článku o strašném malém nahrávadle na koncerty tak  můj verdikt je kladný. Za ty současné výprodejové peníze je to velmi užitečná věcička a i ty nervy s firmwarem za to stojí a u řady muzikantů může zastat dost velký kus práce.