Slávek Šámal

Moje kytary

Jestli Vás zajímá, na co hraju a co používám za vybavení, jste na správné stránce. Není to samozřejmě úplný výčet, ale asi to hlavní, co používám…


Kytary

kytary_1Mám jich vlastně 13: 7 elektrických, 4 akustiky, jedno ukulele a jednu pětistrunnou basu.

fender1 Hodně používám Fender Stratocaster z roku 79 (ještě CBS a je to skvělý!), u kobylky mám Red Lace Sensor, jinak vše původní.
   
Dobrých 18 let už mám Ibanez Roadstar II s FloydRose a mám jí rád. Snímače jsem x-krát měnil: byly tam Seymour Duncany, Ibanez, DiMarzio nebo Lace Sensory (u kobylky Dually Lace Sensor, k tomu tady na webu mámil trochu větší popis)… Pro Lace Sensory jsem ale připravil jinou kytaru, takže nyní tam mám Fender Noiseless Hot u krku a uprostřed a u kobylky Seymour Duncan SH-10 Full Shred, který je na lipovém těle velmi dobrý… ibanez

 

   
strat2 Další je vínový  Stratocaster (tělo olše z japonského strata, krk kanadský javor, hmatník javor), snímače Lace Sensors (Gold-Gold-Dually Silver/Red – na fotce jsou jiné). Udělal jsem větší generálku s výměnou všeho kovového, protože je z osmdesátých let a na mechanikách to bylo znát. Wilkinson EZ-Lock mechaniky, grafitový sedlový pražec, Wilkinson tremolo…
sunburst_strat_all1b Nejnovější přírůstek je sunburst Stratocaster, tělo je olše, to jsem sehnal v Německu, krk jsem si nechal poslat z USA – má compound radius 9.5¨-12¨. Grafitový sedlový pražeč, Sperzel zamykací mechaniky (staggered), skvělé Wilkinson VS-100 tremolo, snímače Fender Hot Noiseless Jeff Beck. prostě tuhle kytaru jsem si postavil na míru a hrála skvěle… Ovšem v roce 2012 dostala tahle kytara úplně nové bílé tělo z Anglie ze 2 kusů a zvuk se ještě vylepšil, takže teď je to moje nejoblíbenější kytara…
   

 

   
china_lespaul5_a Další kytaru mám repliku Gibson Les Paul Supreme. Tenhle „klon“ jsem si objednal až v Číně. Provedl jsem na ní generálku (i když přišla v zajímavě dobrém stavu už z továrny), dal novou mechaniku Gotoh a snímače – u krku Seymour Duncan Jazz a u kobylky Seymour Duncan SH-10 Full Shred… Více o téhle zajímavé kytaře v samostatném povídání.

Španělku, se ktou mne můžete na akcích potkat, mám Grand Auditorium Cort Custom Shop, nejdražší Cort, co jsem kdy viděl – velmi dobře hrající celomasiv (smrk/mahagon) s Fishman hybridní elektronikou a s interním mikrofonem v husím krku, na kterém mám ještě nalepený MIDI snímač Roland GK-2A, ten je zapojen do MIDI převodníku Blue Chip Axon ngc 66 a z něj vede MIDI do malého modulu Korg 05R/W. Pak mám dvanáctistrunku Takamine a klasickou kytaru, abych měl i něco s nylonovýma strunama…

Baskytaru mám 5 strunnou variaci na téma MusicMan od Fade s přepracovanou elektronikou. Ale jelikož nejsem basák, mám jí hlavně pro své projekty, na kterých se nepodílí žádný lepší bassman.


Kytarové aparáty

Dlouhá léta se věnuju lampovým předzesilovačům, takže v racku mám občas i 2 vlastní konstrukce, ale hlavně i výborné rackové preampy Engl 520 a Kitty Hawk Quattro. Oba jsou 1U rack 4 lampové preampy. Engl má sice 3 kanály, ale crunch a lead jsou korekčně spojeny, takže spíše 2,5 kanál, Kitty Hawk je čtyřkanál, ale je na tom korekčně podobně – ale ono to je jedno, hrají oba výborně… Lead kanál je u Engla zcela typický a perfektní pro tvrdou muziku, úžasně dynamický s jasně oddělenými tóny i pro doprovod, u Kitty Hawka zase tlustý… . Čistý? Engl i Kitty Hawk ho mají super, jemný crunch je výsadou crunch kanálu Kitty Hawku… (ten je neuvěřitelný). Prostě je mám rád .. Engl má navíc výhodu v MIDI, což strašně zjednodušuje ovládání na pódiu, ale oba se dají přepínat i přes G-major2, kontrolérem nebo pedálem.

V roce 2011 se sestava rozšířila o zesilovač Marshall JVM410H, který je od výrobce špičkově vybaven (MIDI, dig. reverb, 4 kanály se třemi módy pro každý kanál, ukládání presetů a další vychytávky), ale zvukově potřeboval trochu doladit, což jsem věděl už od začátku a těšil se na svoje úpravy. Povedlo se, hraje teď výborně a moc se mi líbí…

Marshall JVM 410 a  rack v roce 2012:

Upravený Marshall JVM410H, 2x V-verb, Roland GP-100 v True bypass režimu přes modul G-lab, DBX166XL, to celé ovládáno přes MIDI kontrolér Nobels MF-2, který je napájený phantomem z racku.
Moje rack pódiová sestava na začátku roku 2010:
slavek-racky2010_1b  

2x rack Boschma: nahoře preamp, efekťák, vysílačka, dole konec a in-ear

Preamp: Engl 520 MIDI

Efekťák: TC Electronic G-Major 2

MIDI kontrolér: Nobels MF-2

Konec: Marshall 9100 2x50W

Vysílačka: T-Bone TWS16PT

Repro: 2x Celestion V30

   
Dalším aparátem je replika Matchless SC-30 . Tahle je včetně originálních traf a absolutně špičkových součástek – taky podle toho hraje!
Matchless SC-30 se stal základem pódiové sestavy pro menší scény, jamy a kluby.

Pro efektování na Live jsem používal až do konce roku 2011 TC Electronic G-Major 2: měl jsem ho nejprve na testy a pak jsem si řekl, proč bych ho vlastně neměl v racku. Kosmické hrátky s harmonizéry, které G-Major 2 neumí, mi dělá (pokud je třeba)  starý dobrý Roland GP-100…  Občas používám Carl Martin DC Drive a Carl Martin Hot Drive’n Boost mkII , programovatelný upravený Ibanez PDS-1 nebo stavěné overdrivy Tube ScreamerRat, starý analogový programovatelný rackový modul Nobels SST-19 (kompresor, zkreslení,EQ, chorus, delay) nebo  Behringerovy krabičky: Echo EM-600, Chorus CO-600, Overdrive TO-800, Compressor CS100,    kopii Dimension-C s označením CC-300 a další . Pokud musím hrát do linky nebo malou akci, používám procesor Line 6 POD HD500 .

Kvákadlo používám hlavně opticky ovládané Jennings – VOX v Morley krabici…  Jako druhé kvákadlo mám Boss FW-3.

Jako MIDI kontrolér už dlouho používám Nobels MF-2.

No a abych mohl na koncertech běhat, mám také  TWS16PT – tedy UHF vysílačku.

V letech 2007 až 2009 jsem jezdil s dalším rackem, který obsahoval počítač Fujitsu Siemens a ten převzal roli hlavního efektového procesoru. Hrálo to výborně, ale nakonec jsem to zjednodušil kvůli rozměrům…

Pouštím to do stereo bedny s Vintage Celestiony (V30). Bedna samotná je kopie GenzBenz G-flex, nahradil jsem tím klasickou Marshallku a hraje dost dobře…

Trocha historie,aneb jak se měnila racková sestava…

rack_preamps_b

 

Rack sestava 2007-2009 :
rack1_07 lampový preamp Engl, procesor Roland, PC jako efekťák (Roland jako rezerva), audio karta + externí rack převodníky ST Audio DSP2000 C-Port, konec Marshall a repro 2x Celestion Vintage.
   
   

 


Pro akustiku a zpěv:

 
 
Pedalboard pro akustické akce  obsahuje TC Harmony-G harmonizér/kompresor pro zpěv,  Zoom A2.1 pro španělku, nožní perkuse Meinl FX-10 a MIDI kontrolér Digitech PDS-10 a v podpalubí napáječe, Korg zvukový modul a kytarový synťák Axon.
 
   
Pedalboard má dvě patra, zadní (horní) je zvýšená pro pohodlí – na španělku hraju na barové stoličce. Takže na horní patro lépe dosáhnu (šetří to také místo, protože napáječe jsou skryty v podpalubí).
   
Na španělce mám pro malé akce ještě MIDI snímač Roland GK-2 a ten vede do AXON ngc-66 MIDI převodníku a pak do zvukového modulu Korg 05R/W.
   

ddx3216Pro moje malé (skoro) akustické hraní celkově celkově docela dost věcí. Kromě již zmíněných i digitální pult Behringer DDX3216, 2 aktivní reprobedny s DSP Behringer DSP412 (2x 600W) a B812Neo (2x1kW) + subwoofer 1kW. K tomu samozřejmě malé aktivní odposlechy  Behringer D210, stojany, světla, nb, mp3 od iAudio. A nesmím zapomenout na mikrofony, kde dominují Beyerdynamic Opus-69 a 81.

Celkově pak moje „unplugged pracoviště“ vypadá takhle:
Tedy pro elektrickou kytaru Line 6 HD 500, nožní el. perkuse Meinl, pro akustiku Zoom A2.1, pro zpěv a akustiku TC Helicon Harmony-G, pod pedalboardem není vidět kytarový převodník Axon NGC-66 a zvukový modul Korg, kytarový synťák obsluhuju MIDI kontrolérem Digitech PMC-10… Celé si to míchám na mixu DDX-3216, jen pro sebe tak zaberu cca 10 šavlí.

 

 

kittyhawk1Upravený preamp KittyHawk velmi často používám pro nahrávky.

 

 

 

sst-19_600Stařičký programovatelný Nobels SST-19.
99 pamětí s možností nožního ovládání, analogový kompresor, zkreslení, chorus, delay a EQ.

 

Pak tady mám také různě stavěné zesilovače, kde dominuje reinkarnace starého Marshalla JMP MkII 50W s ručně motanými trafy (od malovýrobce ze Států) podle starých receptur – to mám na nahrávky, to nikam necestuje… 🙂

 

 


Moje studiíčko

Moje vybavení je běžné – ale jak říkal už Ota Petřina, pokud budu chtít mít studio špičkově vybavené, tak se nevyhnu tomu, aby mi v něm točili lidi za peníze a pak se dostanu do situace, kdy budu mít nápad, který chci natočit a nebudu mít možnost, protože tam budou jiní. Já jsem taky přestal se zvučením i kvůli tomu, že jsem pořád poslouchal jiné a neměl čas na svoje věci. Takže moje studiíčko je projektové home studio, žádné Abbey Road…

Viz článek Cybermuff studio